Militaire Spoorlijn Kapellen-Brasschaat - Brasschaat

Tentoonstelling Christophe Heymans

In Antwerpen werden er voor de Eerste Wereldoorlog verdedigingslinies opgetrokken bestaande uit forten, tankgrachten en spoorlijnen. Deze militaire spoorlijn verbindt verschillende forten en ligt tevens aan het eerste Belgische militaire vliegveld. Daartussen dienden troepen en materiaal snel vervoerd te worden per spoor. Om het spoor te verdedigen werden er langs het traject spoorwegbunkers gebouwd die vandaag nog bezichtigd kunnen worden.

Oude verlaten spoorwegen kunnen ook handige fietsroutes zijn, op voorwaarde dat er een klein fietsbaar paadje is tussen de spoorwegballast en de houten dwarsliggers. Spoorlijnen zijn nooit steil en meestal niet dichtgegroeid door de vegetatie. Op vele plaatsen worden oude spoorlijnen afgebroken en de vrijgekomen ruimte wordt gebruikt om wandel- en fietswegen aan te leggen. In Wallonië is er het RAVeL-netwerk, terwijl het in het buitenland vaak de vertaling van “Groene Wegen” wordt gebruikt: Voies Vertes, Vias Verdes, …