Patrick Huybrechts

We mogen best fier zijn op ons Deeltijds Kunstonderwijs in Vlaanderen en Brussel. Met de tijd is het uitgegroeid tot een dynamische onderwijspijler die kennis en vakmanschap doorgeeft, die onderzoekt en op allerlei vlakken mee gaat met zijn tijd. Een kunstacademie heeft ook  een belangrijke maatschappelijke taak: het is een open ontmoetingsplaats voor mensen van alle slag die binnen een onderwijskader op hun eigen niveau gepassioneerd met kunst bezig zijn, die vaardigheden willen ontwikkelen en inzichten willen verschaffen, die willen groeien en zaken in zichzelf ontdekken die hen tot nu toe onbekend waren. En dit onder begeleiding van goed opgeleide leerkrachten & kunstenaars met een grote dosis aan vakkennis. Zeker voor de kinderen en jongeren kan een academie zoveel betekenen: waar anders leer je als kind om werkmateriaal te hanteren van hamer tot etsnaald, of om te leren gaan met een brede waaier aan beeldende technieken van houtskool tot keramiek, om te leren over kleur, wetenschap, natuur, grote meesters? Nergens anders dan in een academie komt een kind in aanraking met dergelijke thema’s. Jongeren kunnen in een academie geprikkeld worden door kunst en kiezen voor een hogere kunstopleiding. Onze academie wil  kinderen, jongeren en volwassenen begeesteren en inspireren: de lessen kunstgeschiedenis van docent Peter Jonnaert vormen daarbij een belangrijke pijler in ons lesaanbod als theoretische invulling van de activiteit in de verschillende ateliers. Met het openstellen van zijn lessen voor geïnteresseerden van buiten de academie willen we een zo breed mogelijk publiek bereiken.

Niets is fijner om in mijn job al deze doelen mee helpen te verwezenlijken, samen met het lerarenteam, fijne collega’s en vrienden, en natuurlijk de studenten, want in de 1ste plaats draait alles om hen.