Schoolvisie

VEILIGHEID:

Iedereen heeft de behoefte zich veilig en beschermd te voelen. Kinderen moeten voelen dat ze erbij horen, dat ze ertoe doen en dat fouten maken deel is van het leerproces. Een goede relatie tussen leraar en leerling met duidelijke regels en routines binnen een warm schoolklimaat vormt het fundament voor goed leren. Daar willen we samen werk van maken. Ook voor de ouders willen wij een veilige omgeving creëren waar ze steeds terecht kunnen in functie van het welbevinden en de ontwikkeling van hun kind. 

RESPECT:

De grote verscheidenheid aan kinderen binnen onze school geeft een weerspiegeling weer van onze maatschappij. Samen werken, samen leren, samen spelen, het vraagt respect voor elke vorm van anders zijn. Elkaar waarderen, ongeacht nationaliteit, religie of uiterlijk, openstaan voor andere meningen en keuzes, het is een mooie waarde die we onze kinderen willen meegeven in het opgroeien naar volwassene. Ook respect voor zichzelf krijgt hierin een plaats. Wie zichzelf niet respecteert heeft het immers vaak moeilijk anderen te respecteren of te waarderen. Daarnaast vinden we het heel belangrijk onze leerlingen respect en dankbaarheid bij te brengen voor de natuur, de omgeving en materialen. 

ZELFSTANDIGHEID:

Zelfstandigheid is een ruim begrip. Het omvat zowel cognitieve als sociaal-emotionele vaardigheden. Om onze kinderen te begeleiden naar onafhankelijkheid willen we inzetten op een ruime basiskennis, probleemoplossend denken en handvaten om levenslang te leren. We trachten de kinderen vanaf de kleuterschool zoveel mogelijk zelfredzaam te maken. Daarnaast zijn omgaan met emoties en conflicten en op een gepaste manier opkomen voor zichzelf vaardigheden waar we de kinderen sterk in willen maken. 

COMMUNICATIE:

Aan het belang van communicatie hoeft niet getwijfeld te worden. 
Zich kunnen uitdrukken, hulp kunnen vragen, sociale contacten kunnen leggen en actief deel kunnen uitmaken van een groep zijn de basis voor een gelukkig leven. Door met de kinderen vooral in te zetten op functionele communicatie, zowel schriftelijk als mondeling, verhogen we hun kansen om zich te blijven ontplooien.
Een duidelijke, transparante en opbouwende communicatie is ook binnen het team en met de ouders een belangrijke waarde. Het is onderdeel van een goede samenwerking. Het Nederlands is hierbij de taal die ons verbindt

SAMENWERKING:

Samenwerken behoort tot de vaardigheden van de 21e eeuw. We willen hier als school sterk op inzetten met onze kinderen. Samen bereik je immers meer dan alleen. 
We maken tevens werk van een open school voor onze ouders. Zij zijn belangrijke partners bij het begeleiden van hun kinderen. Werken aan vertrouwen is een goede basis voor een vlotte samenwerking. Om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan extra noden van kinderen is ook een goede samenwerking met externe partners nodig. 
Om onze onderwijskwaliteit te blijven optimaliseren en op elkaar af te stemmen, is ook een sterke, interne samenwerking onontbeerlijk.