Grote werken op drukke steenweg met veel winkels en bedrijven: rioleringskokers van twee op vierenhalve meter onder Bergensesteenweg
Op de Bergensesteenweg in Sint-Pieters-Leeuw is een grootschalige werfzone van tweeënhalve kilometer aan de gang. De steenweg is een van de drukste gewestwegen van de Vlaamse Rand, met talrijke handelszaken en bedrijven langs het traject. De weg vormt een belangrijke verbinding voor fietsers, openbaar vervoer en autoverkeer. De meest opvallende werken zijn de plaatsing van indrukwekkende rioleringskokers van twee meter hoog en vierenhalve meter breed. Tegelijk wordt gewerkt aan een grondige herinrichting die de mobiliteit en de kwaliteit van de openbare ruimte aanzienlijk zal verbeteren.
Op de reeds vernieuwde gedeeltes is goed te zien hoe de Bergensesteenweg een complete metamorfose ondergaat. Wat vroeger een brede asfaltvlakte was, is nu een overzichtelijke en veilige weg geworden met meer ruimte voor elke weggebruiker. De vernieuwde infrastructuur zorgt bovendien voor een vlottere bereikbaarheid van de handelszaken en bedrijven in de omgeving, wat de economische dynamiek in de regio versterkt.
De Bergensesteenweg speelt een sleutelrol voor mobiliteit en handel in de gemeente. Naast de vernieuwde wegenis is ook de volledige ondergrondse infrastructuur aangepakt. In de doortocht van Negenmanneke komt een duidelijk onderscheid tussen doorgaand en lokaal verkeer, met minder verkeerslichten en een veiligere verkeerssituatie. Zo krijgt elke weggebruiker zijn plaats, terwijl het verkeer vlotter zal verlopen.
Bufferbekken geen optie
Sinds 31 oktober worden er over een afstand van zo’n 100 meter, tussen de Eugène Ghijsstraat en de René de Renessestraat in totaal 34 rioleringskokers van elk 2 meter hoog op 4,5 meter breed en 22 ton onder de Bergensesteenweg geplaatst. Op dat stuk van de steenweg bevindt de Bergensesteenweg zich op het laagste punt, waardoor afwatering naar een (lager gelegen) bufferbekken geen optie is. Bovendien gaat het over een dichtbebouwd gebied waar geen ruimte is voor een nieuw bufferbekken. In de zone tussen de Ruisbroeksesteenweg en de Jan Vanderstraetenstraat, die de afgelopen jaren al volledig vernieuwd werd, werd wel gewerkt met een bufferbekken (in het Wilderpark).

Met een mobiele telescoopkraan van 80 ton worden iedere werkdag drie rioleringskokers geplaatst. ©Agentschap Wegen en Verkeer
Overstromingsgevoelig gebied
Het stuk van de Bergensesteenweg waar momenteel gewerkt wordt, ligt in overstromingsgevoelig gebied. Dat is de reden waarom de kokers zo groot zijn en waarom er een mobiele telescoopkraan van tachtig ton gebruikt wordt. Het plaatsen zelf is een technisch uitdagende klus: er kunnen iedere dag maar drie kokers geplaatst worden.
Properder water
Overtollig regenwater wordt in de toekomst eerst in de kokers onder de steenweg opgevangen, waarna het via een overloop veilig geloosd wordt in de Zuunbeek. Er komen ook drie ‘koolwaterstofafscheiders’ onder de steenweg: grote tanks van 38.000 liter die het regenwater zuiveren van olie-, vuil- en brandstofresten vooraleer het wordt geloosd in de Zuunbeek.
Koolwaterstofafscheider
Als het verzamelde regenwater (zowel van de woningen als afkomsti van het wegdek) wordt eerst gereindigd via de koolwaterstofafscheider (KWS) vooraleer het in de Zuunbeel geloosd mag worden. Olie, vet en slib worden op deze manier verwijderd. De KWS-afscheider heeft een totaal volume van 30.000 liter, is 10,5 meter lang en 3 meter hoog. Boven en onder deze kunststoffen tank wordt een betonnen funderings- en verdeelplaat gebouwd, zodat de KWS-afscheider bestand is tegen de belasting van de rijweg en het verkeer dat hierboven zal rijden. Tussen de Groot-Bijgaardenstraat en de Sint-Stevensstraat worden er in totaal 3 KWS-afscheiders onder het wegdek geplaatst. In een eerdere fase van de werken werd er all al een KWS-afscheider geplaatste in het Wilderspark.
Koolwaterstofafscheider. ©Agentschap Wegen en Verkeer
Zuiveringsschema. ©Agentschap Wegen en Verkeer
Een nieuwe koker voor de Zuunbeek
Een blikvanger tijdens het werfbezoek was een indrukwekkende betonnen koker van 8,5 meter breed en 35 meter lang, die dwars onder de Bergensesteenweg werd geschoven. Deze koker is bedoeld voor de toekomstige openlegging van de Zuunbeek, in de zone tussen de Michelinsite en Shopping Pajot. Hoewel de beek voorlopig nog niet door deze nieuwe bedding stroomt, werd de koker nu al geplaatst, omdat de steenweg in deze fase toch volledig opgebroken wordt voor de herinrichting. Zo wordt er efficiënt geanticipeerd op een volgende stap in de water- en ruimtelijke herontwikkeling van de omgeving.
Minder rechtstreekse aansluitingen voor meer overzicht en veiligheid
Op de oude Bergensesteenweg waren er veel rechtstreekse aansluitingen en kruispunten. Die zorgden geregeld voor onverwachte en riskante verkeerssituaties. Om dat aan te pakken, worden sommige zijstraten en toegangen nu samengebracht op beter georganiseerde, overzichtelijke kruispunten. Daarnaast worden er ventwegen aangelegd: parallelwegen die het verkeer van bewoners en klanten afleiden van de hoofdweg. Die ventwegen maken het mogelijk om handelszaken en woningen vlot bereikbaar te houden, zonder dat het doorgaande verkeer op de steenweg gehinderd wordt.

De rechtstreekse aansluitingen van het Laurierplein op de Bergensesteenweg zijn weggewerkt. ©Agentschap Wegen en Verkeer
Belangrijke rol voor de bus
Er werd ook stilgestaan bij de belangrijke rol die De Lijn speelt op de Bergensesteenweg. De busbaan in de rijrichting van Anderlecht die vandaag begint aan het kruispunt van de Groot-Bijgaardenstraat, wordt een kilometer langer en zal beginnen net voorbij de Georges Wittouckstraat. Dat is zeer nuttig, want de Bergensesteenweg is een van de drukste assen voor openbaar vervoer van Vlaanderen - met ook twee van de drukste buslijnen van het land, lijn R70 (Halle-Brussel - Sint-Pieters-Leeuw - Brussel-Zuid). Op de drukste momenten in de spits zullen tot dertien bussen per uur gebruikmaken van dit traject. De doorstromingsmaatregelen leiden tot een betrouwbaardere dienstregeling die zal leiden tot stiptere bussen.

Nieuwe bushalte met verhoogd perron. ©Agentschap Wegen en Verkeer
Werken op schema
De werken in de zone tussen de Groot-Bijgaardenstraat en de Sint-Stevensstraat duren volgens de huidige planning nog tot eind 2026. Nadien volgen de laatste twee fases. Als alles volgens planning verloopt, is de volledige herinrichting van de Bergensesteenweg klaar tegen eind 2027.

Planning werken. ©Agentschap Wegen en Verkeer