Vastgoedinformatie

Bij de verkoop of langdurige verhuur van een goed (woning, gebouw, grond, ...) moet de eigenaar allerhande informatie (overheidsplannen, vergunningen, milieu, natuur, erfgoed, grond- en pandenbeleid, erfdienstbaarheden, heffingen) ter beschikking stellen aan de koper. Deze vastgoedinformatie kan zowel door de eigenaar, de notaris als een immobiliënkantoor opgevraagd worden.

Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt 60 euro per kadastraal perceel.

Hoe kan je een aanvraag doen? Je bent:

  • Notaris: je kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat.
  • Vastgoedmakelaar: je kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaams webportaal.
  • Burger, andere professionele aanvrager of overheidsinstantie: via mail naar ruimtelijke.ordening@sint-pieters-leeuw.be met vermeldding van een geldige capakey (kadastrale gegevens), adres en huidige eigenaar.

Onze gemeente is op 14/12/2023 van start gegaan met het Vastgoedinformatieplatform van Vlaanderen. Dus vanaf heden is het verplicht voor notarissen en erkende makelaars om vastgoedinformatie via het portaal van Vlaanderen (www.vastgoedinformatieplatform.be) aan te vragen. 

Vanaf 01/02/2024 zal dit Vastgoedinformatieplatform ook voor de andere type aanvragers (burgers, landmeters, architecten, overheden, ...) verplicht zijn, tot dan blijft deze werkwijze: 

Je vraagt de vastgoedinformatie via mail aan, gericht aan ruimtelijke.ordening@sint-pieters-leeuw.be of per brief, gericht aan het lokaal bestuur sint-Pieters-Leeuw, dienst Ruimtelijke Ordening, Pastorijstraat 21, 1600 Sint-Pieters-Leeuw.

In je aanvraag vermeld je over welk goed je de inlichtingen wenst te bekomen:

  • adres;
  • kadastrale gegevens (kadastraal uittreksel is aangeraden wanneer kadastrale gegevens recent werden gewijzigd);
  • huidige eigenaar.

Je moet een betaling van 60 euro per kadastraal perceel uitvoeren op het rekeningnummer: BE61 0910 2251 2517 met duidelijke vermelding van de kadastrale gegevens (afdeling XX sectie XX nr. XX) en eventueel adres in de mededeling. Van zodra we in het bezit zijn van je betaling, zullen we je aanvraag verder behandelen. De afhandeling van je aanvraag gebeurt binnen de 30 dagen, zoals wettelijk voorgeschreven.

Voor meer info verwijzen we graag naar https://vastgoedinformatieplatform.vlaanderen.be/info