Snelheidsplan
Om de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente te verhogen, breidde het gemeentebestuur eerder het aantal snelheidstrajectcontroles uit van 3 naar 11 en kwamen er 16 extra ANPR-locaties bij. Maar wat is zo’n ANPR-trajectcontrole precies? Waarom kiest onze gemeente ervoor? Welke trajecten werden gekozen, en waarom net die? We leggen het je graag uit.
Wat is een trajectcontrole?
Een ANPR-trajectcontrole is een handhavingsmiddel dat weggebruikers aanspoort de maximale toegelaten snelheid te respecteren. ANPR-camera’s meten de gemiddelde snelheid over een langere afstand. Rijd je met je voertuig aan een te hoge snelheid tussen de meetpunten? Dan worden de gegevens via de nummerplaatherkenning (ANPR) doorgestuurd naar de politie.
Waarom kiezen we voor trajectcontroles in plaats van flitspalen of bemande controles?
Overdreven of onaangepaste snelheid is een van de belangrijkste oorzaken van verkeersongevallen, met het nodige menselijke leed tot gevolg. Om de veiligheid en leefbaarheid van onze inwoners te verhogen, streeft de gemeente naar minder verkeer in de dorpskernen en landelijke wegen en naar een vlotte doorstroming op de grotere assen – weliswaar met respect voor de maximumsnelheid.
In 2014 keurde het gemeentebestuur al een snelheidsplan goed. Dat legde onder andere een limiet van 30 km/u vast in schoolomgevingen, 50 km/u in de bebouwde kom en binnengebieden, en 70 km/u op de gemeentelijke hoofdwegen buiten de bebouwde kom. In 2021 werd dit plan aangepast: er kwamen uitgebreidere zones 30 in de dorpscentra, en smalle straten in de buurt van scholen werden omgevormd tot fietsstraten. De enige gemeentelijke hoofdweg met een smaller profiel – de Brabantsebaan – kreeg ook buiten de bebouwde kom een snelheidsbeperking tot 50 km/u.
Het inzetten van ANPR-trajectcontroles helpt om deze snelheidslimieten effectief te handhaven. In tegenstelling tot flitspalen – waar bestuurders vaak abrupt afremmen en daarna weer versnellen – zorgen trajectcontroles voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger rijgedrag.
Cijfers tonen aan dat het aantal snelheidsovertredingen daalt op plaatsen waar een trajectcontrole is ingevoerd. Bij bemande snelheidscontroles wordt doorgaans 3 tot 6% van de bestuurders beboet, terwijl dit bij een ANPR-trajectcontrole daalt naar slechts 0,1 tot 0,3%. En net dát is het doel: minder overtredingen, meer veiligheid en leefbaarheid.
Daarnaast kunnen de ANPR-camera’s ook worden ingezet voor politionele doeleinden, zoals recherchewerk en interventies. Ze zijn een nuttig en efficiënt hulpmiddel in de bestrijding van zowel kleine als grote criminaliteit. Sinds hun plaatsing spelen de camera’s een rol in maar liefst 25% van de opgehelderde feiten op ons grondgebied.
Waar bevinden de trajectcontroles zich?
Zones 30
- Pastorijstraat
- J. Depauwstraat
- H. Vanhouchestraat
Zones 50
- Brusselbaan: tussen de Leeuwerikstraat en het Koning Albertplein
- Georges Wittouckstraat: tussen C. Leunenstraat en Bergensesteenweg
- Fabriekstraat - Karelgilsonstraat: vanaf parking voetbal tot aan het Kerkplein
- Brabantsebaan: tussen Mechelsgat en Hoogstraat en tussen de Baasbergstraat en de Postweg
- Pedestraat
- Rooselaerstraat
Zones 70
- Postweg: tussen Sint-Annastraat en Postweg nr. 25
- Brusselbaan tussen Bellestraat en Leeuwerikstraat
- Pepingensesteenweg tussen de Brabantsebaan en Frans Pickéstraat
Alle trajectcontroles zijn tijdig en duidelijk aangekondigd met borden en wegmarkeringen.
Waarom deze trajecten?
Om te bepalen waar extra trajectcontroles nodig waren, namen de gemeentelijke diensten en de verkeerspolitie van PZ Zennevallei het hoofdwegennet grondig onder de loep. Ze voerden metingen uit en onderzochten meer dan 40 mogelijke trajecten.
Een selectie was dus noodzakelijk. De keuze werd gemaakt op basis van ongevallenstatistieken, snelheidsmetingen en de kenmerken van de weginfrastructuur. Daarbij geldt altijd het principe van subsidiariteit: eerst wordt bekeken of infrastructurele ingrepen volstaan om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren. Pas wanneer dat niet mogelijk blijkt- bijvoorbeeld door een te smalle rijkbaan of een wanneer een versmalling niet mogelijk is omwille van bus- en vrachtwagenvervoer, landbouwvoertuigen,... - wordt er gekozen voor trajectcontroles.
Dit sluit niet uit dat in de toekomst ook andere trajecten in aanmerking kunnen komen.
Sint-Pieters-Leeuw investeert zelf in de trajecten 70 km/uur en doet beroep op de firma TaaS voor de trajecten van 30 en 50/km uur. De keuze voor TaaS is geenszins een financiële keuze. Het is een keuze om onze politiediensten te ontzorgen van onderhoud, ijking, herstel,... van trajectcontroles zodat zij zich kunnen focussen op hun kerntaken. We merken immers bij de trajectcontroles van 70m/uur, die we zelf investeerden, dat het onderhoud, ijking, herstelling,... van trajectcontroles heel wat tijd vergt van de diensten.
Nog vragen over de trajectcontroles? Check zeker onze FAQ onderaan de pagina. Toch niet gevonden wat je zocht? Neem gerust contact op met onze dienst Mobiliteit.
Trajectcontroles via TaaS; In Sint-Pieters-Leeuw volledig conform!
De trajectcontroles via TaaS (Trajectcontrole as a Service) verlopen op exact dezelfde manier als die via de opdrachtencentrale van de federale politie. In beide gevallen levert de privatie partner de installaties, maar heeft de private partner geen toegang tot persoonsgegevens of gegevens over de overtreding.
Het systeem wordt eerst gekeurd door een onafhankelijk keuringsorganisme. Vervolgens gebeurt de vaststelling uitsluitend door aangewezen politie-inspecteurs en is het enkel een onafhankelijke sanctionerend ambtenaar – tewerkgesteld bij Haviland – die de boetes verwerkt.
Sinds 1 februari 2021 kunnen gemeentebesturen GAS 5-boetes opleggen voor beperkte snelheidsovertredingen in zones 30 en 50. Sint-Pieters-Leeuw maakt hiervoor gebruik van Haviland als externe verwerker.
Overtredingen op trajecten waar 70 km/uur van kracht is, vallen buiten het GAS 5-systeem en worden strafrechtelijk afgehandeld via het gewestelijk verwerkingscentrum.
Hoewel handhaving belangrijk is, is het hoofddoel het stimuleren van verantwoord rijgedrag. We streven naar een veilige, leefbare gemeente, met ruimte voor aangename buurten en comfortabele verbindingen voor trage weggebruikers. Zo willen we niet alleen de verkeersveiligheid verhogen, maar ook meer mensen op de fiets krijgen. Bij de opmaak van de gemeentelijke begroting is de impact van de trajectcontroles steeds gelijk aan € 0. De reden hiervan is duidelijk. Het bestuur wil een maximale impact op de veiligheid van haar wegennet en streeft geen positief budgettair effect na.